|  | 
| Hiclone pyörrekiihdytin
 
 
   
 Hiclone-esite meridieselmoottoreita varten
 Hiclonen asennus
 Tehomittaus Citroen BX
 Tehomittaus Volvo 240
 Tehomittaus Volvo 940 TD
 
 Pyörrekiihdyttimellä on mahdollista saada useimmista bensiini- ja dieselmoottoreista:
 
lisää tehoa		
lisää vääntömomenttia
pienempi polttonesteenkulutus	
pienemmät pakokaasupäästöt
vaimeampi käyntiääni	
puhtaammat venttiilit ja palotilat 
 Mikä Hiclone oikein on?
 
 Hiclone on moottorin imujärjestelmään kiinteästi asennettava 
ruostumattomasta teräksestä valmistettu komponentti, jonka 
kaarevat siivet saavat aikaan voimakkaan pyörteen imuilman virtaukseen. 
Hiclonessa ei ole mitään liikkuvia osia eikä se kaipaa mitään huoltoa.
 
 
     
 Hiclone-pyörrekiihdyttimiä on testattu Suomessa ja maailmalla:
 
 1 vastaan
 Tekniikan Maailma 11-05
 Ford Focus 1.8 Zetec
viritetty moottori (nokka-akselit ja moottorinohjausjärjestelmä muutettu)
 Mittaus: Moottoridynamometri Test Center Tiililä
 Hiclone: 1 kpl omatekoisessa adapterissa sijaintia ei mainittu
 Tulos: Tehon lisäys +/- 0
 Vääntömomentin lisäys +/- 0
 Tekniikan Maailman testaajan mielipide:
 Tämän kokeen ja moottorin perusteella
uskallamme siis sanoa, että Hiclonesta
ei saada luvattua hyötyä.
 
 11 puolesta
 Spinneri magazine 3-04
 Ford Focus 1.8 Zetec
 vakiomoottori
 Mittaus: Rulladynamometri ST-Motors, Espoo
 Hiclone: 1 kpl imuletkussa ennen kaasuläppää
 Tulos: Tehon lisäys 2,6 %
 Vääntömomentin lisäys 1,5 %
 Toinen mittaus
 Hiclone: 1 kpl imuletkussa ilmanpuhdistimen	
              puoleisessa päässä
 Tulos: Tehon lisäys 2,3 %
 Vääntömomentin lisäys 1,0 %
 
 Hiclone-maahantuoja Islannissa
 Nissan Patrol 2.8 TDI 1996
 Mittaus: Rulladynamometri
 Hiclone: 1 kpl ennen ahdinta +
              1 kpl ennen imusarjaa
 Tulos: Tehon lisäys 4000 r/min yli 15 %
 Vääntömomentin lisäys 3000 r/min 7 %
 
 Hiclone-maahantuoja Englannissa
 Land-Rover Discovery 2.5 TDI 1988
 Mittaus: Rulladynamometri
 Hiclone: 1 kpl ennen ahdinta +
              1 kpl ennen imusarjaa
 Tulos: Tehon lisäys 2,5 - 5 % yli koko
           käyntinopeusalueen
 
 Hiclone-maahantuoja Englannissa
 IVECO 75E15 7,5 tonnin kuormuri
             5,8 litran moottorilla
 Hiclone: 1 kpl ennen ahdinta +
              1 kpl ennen imusarjaa
 Mittaus: Rulladynamometri
 Tulos: Tehon lisäys 840-1200 r/min yli 4 %
 Tehon lisäys 1200-2500 r/min yli 2 %
 
 Hiclone-maahantuoja Englannissa
 MAN 24.400 bussi 12 litran moottori
 Hiclone: 1 kpl ennen imusarjaa +
              1 kpl 30 cm sitä ennen
 Mittaus: Rulladynamometri
 Tulos: Ajonopeuden mukaan:
 40-45 km/h yli 10 % lisää tehoa
 50-65 km/h yli 3 % lisää tehoa
 65-95 km/h yli 4 % lisää tehoa
 Mittaus: Yli 3000 km maantieajoa
 Tulos: Polttonesteenkulutus yli 9 % vähemmän
(vaihtelevat olosuhteet ovat voineet
vaikuttaa tuloksen tarkkuuteen)
 
 Hiclone-maahantuoja Englannissa
 Metrocab Taxi 1997, moottori Transit 2,5 D
 Hiclone: 1 kpl jokaisessa imukanavassa (4 kpl)
 Mittaus: Rulladynamometri
 Tulos: Ajonopeuden mukaan:
 50 km/h nopeudella 20 % lisää tehoa
 60 km/h nopeudella  7 % lisää tehoa
 70 km/h nopeudella  2 % lisää tehoa
 80 km/h nopeudella  2 % lisää tehoa
 90 km/h nopeudella  1 % lisää tehoa
 100 km/h nopeudella 1 % lisää tehoa
 110 km/h nopeudella 10 % lisää tehoa
 
 Hiclone-maahantuoja Englannissa
 Scania 124.470, 12 litran moottorilla
 Hiclone: 1 kpl ennen imusarjaa +
              1 kpl ~25 cm ennen sitä
 Mittaus: Rulladynamometri
 Tulos: Vääntömomentin lisäys
           nopeudella 45-80 km/h yli 1,7 %
         (nopeudella 70 km noin 1,2 %)
 
 Hiclone-maahantuoja Englannissa
 Volvo 340 FM12, 12 litran moottorilla
 Hiclone: 1 kpl imusarjassa jokaisen
              sylinterin kohdalla (6 kpl)
 Mittaus: Rulladynamometri
 Tulos: Vääntömomentin lisäys
 nopeudella 55 km/h 3 %
 nopeudella 60 km/h 1,5 %
 
 Hiclone-maahantuoja Suomessa
 Saab 90 1985, kaasutinmoottori
 Hiclone: 1 kpl letkussa ennen kaasutinta
 Mittaus: Nology G-Dyno GPS-anturilla,
              moottoritiellä
 Tulos: Vääntömomentin lisäys
 3000 r/min yli 11 %
 4500 r/min noin 5 %
 
 Hiclone-jälleenmyyjä Suomessa
 Citroën BX 16 TZi, 1-pisteruiskulla
 Hiclone: 1 kpl imuputkessa ennen
              läppäkoteloa
 Mittaus: Syntec TB109 dynaaminen
              tehodynamometri
 Tulos: Vääntömomentin lisäys
 4000 r/min 7 %
 
 Hiclone-jälleenmyyjä Suomessa
 Volvo 240 1.9, kaasutin 175 CDSE
 Hiclone: 1 kpl imuputkessa ennen
              kaasutinta
 Mittaus: Syntec TB109 dynaaminen
              tehodynamometri
 Tulos:
 Vääntömomentin lisäys
 3500 r/min 9 %
 Tehon lisäys
            5000 r/min 7 %
 
 Islannin ja Englannin Hiclone-maahantuojien teettämät mittaukset on tehty ulkopuolisten yritysten toimesta.
Suomen Hiclone-maahantuojan ja -jälleenmyyjän tekemät mittaukset on tehty omassa käytössä olevilla välineillä 
ilman virallista ulkopuolista tarkkailijaa.
 Hiclone-pyörrekiihdyttimiä on myyty jo 8 miljoonaa kappaletta:
 
henkilöautoihin,
maastoautoihin,
pakettiautoihin, 
kuorma-autoihin, 
linja-autoihin,
venemoottoreihin,
maansiirtokoneisiin,
paikallismoottoreihin sekä
pienmoottoreihin.
 Mitä hyötyä Hiclone-pyörrekiihdytin voi antaa?
 
 Kun moottoriin on asennettu Hiclone-pyörrekiihdytin,
joka saa aikaan voimakkaan pyörteen moottoriin 
imuputkistossa virtaavassa ilmassa, niin jokaisen
sylinterin sylinterintäytös paranee ja ilmamäärän 
jakautuma on tasaisempi kaikille sylintereille.
Tämän ansiosta palotilassa oleva polttonesteen ja 
ilman seos on tasajakoisempi, jolloin palorintama
etenee tasaisen voimakkaasti. Näin moottorin hyötysuhde 
paranee ja juuri siitä on kysymys.
 
 
   
 Mistä lisäteho tulee?
 
 Mitä enemmän ilmaa saadaan moottorin palotilaan, 
sitä enemmän polttonestettä voidaan polttaa yhden
työtahdin aikana ja sitä suurempi teho saadaan.
Koska Hiclone-pyörrekiihdyttimen aikaansaama
voimakas pyörrevirtaus parantaa sylinteritäytöstä,
niin moottorin teho ja vääntömomentti kasvavat.
Usein lisäteho saadaan koko käyntinopeusalueella,
toisissa moottoreissa korostetusti käyntinopeusalueen
alapäässä ja joissakin vain suuremmilla nopeuksilla.
 
 Ahtimilla voidaan helposti lisätä sekä bensiini- että
dieselmoottorin tehoa. Hiclone-pyörrekiihdytin toimii
myös ahdetuissa moottoreissa. Parhaissa tapauksissa
Hiclonen ansiosta ahdin voi aloittaa ahtamisen jopa
600 r/min aikaisempaa alemmalla käyntinopeudella.
 
 
   
 Hiclone-pyörrekiihdyttimin saadaan lisätehoa useimmista moottoreista
 
Bensiinimoottori EFIAhdettu bensiinimoottori EFI
 Ahdettu dieselmoottori
 ilman ahdinta
 
 Pienempi polttonesteenkulutus
 
 Keskimäärin voidaan saavuttaa seuraavanlaisia tuloksia:
 
Kaasutinmoottorit, kulutus pienentyy	15-20 %
Bensiiniruiskutusmoottorit, kulutus pienentyy	  5-15 %
Dieselmoottorit, kulutus pienentyy		  5-10 %
Nestekaasumoottorit, kulutus pienentyy	  5-20 %
 
 
 Hiclone-pyörrekiihdyttimiä on testattu Suomessa ja maailmalla:
 
 1 vastaan
 Tekniikan Maailma 11-05
 Ford Focus 1.8 Zetec
viritetty moottori (nokka-akselit ja moottorinohjausjärjestelmä muutettu)
 Mittaus: Moottoridynamometri Test Center Tiililä
 Hiclone: 1 kpl omatekoisessa adapterissa sijaintia ei mainittu
 Tulos: Tehon lisäys +/- 0
 Vääntömomentin lisäys +/- 0
 Tekniikan Maailman testaajan mielipide:
 Tämän kokeen ja moottorin perusteella
uskallamme siis sanoa, että Hiclonesta
ei saada luvattua hyötyä.
 
 11 puolesta
 Spinneri magazine 3-04
 Ford Focus 1.8 Zetec
 vakiomoottori
 Mittaus: Rulladynamometri ST-Motors, Espoo
 Hiclone: 1 kpl imuletkussa ennen kaasuläppää
 Tulos: Tehon lisäys 2,6 %
 Vääntömomentin lisäys 1,5 %
 Toinen mittaus
 Hiclone: 1 kpl imuletkussa ilmanpuhdistimen	
              puoleisessa päässä
 Tulos: Tehon lisäys 2,3 %
 Vääntömomentin lisäys 1,0 %
 
 Hiclone-maahantuoja Islannissa
 Nissan Patrol 2.8 TDI 1996
 Mittaus: Rulladynamometri
 Hiclone: 1 kpl ennen ahdinta +
              1 kpl ennen imusarjaa
 Tulos: Tehon lisäys 4000 r/min yli 15 %
 Vääntömomentin lisäys 3000 r/min 7 %
 
 Hiclone-maahantuoja Englannissa
 Land-Rover Discovery 2.5 TDI 1988
 Mittaus: Rulladynamometri
 Hiclone: 1 kpl ennen ahdinta +
              1 kpl ennen imusarjaa
 Tulos: Tehon lisäys 2,5 - 5 % yli koko
           käyntinopeusalueen
 
 Hiclone-maahantuoja Englannissa
 IVECO 75E15 7,5 tonnin kuormuri
             5,8 litran moottorilla
 Hiclone: 1 kpl ennen ahdinta +
              1 kpl ennen imusarjaa
 Mittaus: Rulladynamometri
 Tulos: Tehon lisäys 840-1200 r/min yli 4 %
 Tehon lisäys 1200-2500 r/min yli 2 %
 
 Hiclone-maahantuoja Englannissa
 MAN 24.400 bussi 12 litran moottori
 Hiclone: 1 kpl ennen imusarjaa +
              1 kpl 30 cm sitä ennen
 Mittaus: Rulladynamometri
 Tulos: Ajonopeuden mukaan:
 40-45 km/h yli 10 % lisää tehoa
 50-65 km/h yli 3 % lisää tehoa
 65-95 km/h yli 4 % lisää tehoa
 Mittaus: Yli 3000 km maantieajoa
 Tulos: Polttonesteenkulutus yli 9 % vähemmän
(vaihtelevat olosuhteet ovat voineet
vaikuttaa tuloksen tarkkuuteen)
 
 Hiclone-maahantuoja Englannissa
 Metrocab Taxi 1997, moottori Transit 2,5 D
 Hiclone: 1 kpl jokaisessa imukanavassa (4 kpl)
 Mittaus: Rulladynamometri
 Tulos: Ajonopeuden mukaan:
 50 km/h nopeudella 20 % lisää tehoa
 60 km/h nopeudella  7 % lisää tehoa
 70 km/h nopeudella  2 % lisää tehoa
 80 km/h nopeudella  2 % lisää tehoa
 90 km/h nopeudella  1 % lisää tehoa
 100 km/h nopeudella 1 % lisää tehoa
 110 km/h nopeudella 10 % lisää tehoa
 
 Hiclone-maahantuoja Englannissa
 Scania 124.470, 12 litran moottorilla
 Hiclone: 1 kpl ennen imusarjaa +
              1 kpl ~25 cm ennen sitä
 Mittaus: Rulladynamometri
 Tulos: Vääntömomentin lisäys
           nopeudella 45-80 km/h yli 1,7 %
         (nopeudella 70 km noin 1,2 %)
 
 Hiclone-maahantuoja Englannissa
 Volvo 340 FM12, 12 litran moottorilla
 Hiclone: 1 kpl imusarjassa jokaisen
              sylinterin kohdalla (6 kpl)
 Mittaus: Rulladynamometri
 Tulos: Vääntömomentin lisäys
 nopeudella 55 km/h 3 %
 nopeudella 60 km/h 1,5 %
 
 Hiclone-maahantuoja Suomessa
 Saab 90 1985, kaasutinmoottori
 Hiclone: 1 kpl letkussa ennen kaasutinta
 Mittaus: Nology G-Dyno GPS-anturilla,
              moottoritiellä
 Tulos: Vääntömomentin lisäys
 3000 r/min yli 11 %
 4500 r/min noin 5 %
 
 Hiclone-jälleenmyyjä Suomessa
 Citroën BX 16 TZi, 1-pisteruiskulla
 Hiclone: 1 kpl imuputkessa ennen
              läppäkoteloa
 Mittaus: Syntec TB109 dynaaminen
              tehodynamometri
 Tulos: Vääntömomentin lisäys
 4000 r/min 7 %
 
 Hiclone-jälleenmyyjä Suomessa
 Volvo 240 1.9, kaasutin 175 CDSE
 Hiclone: 1 kpl imuputkessa ennen
              kaasutinta
 Mittaus: Syntec TB109 dynaaminen
              tehodynamometri
 Tulos:
 Vääntömomentin lisäys
 3500 r/min 9 %
 Tehon lisäys
            5000 r/min 7 %
 
 Islannin ja Englannin Hiclone-maahantuojien teettämät mittaukset on tehty ulkopuolisten yritysten toimesta.
Suomen Hiclone-maahantuojan ja -jälleenmyyjän tekemät mittaukset on tehty omassa käytössä olevilla välineillä 
ilman virallista ulkopuolista tarkkailijaa.
 Kansainvälisissä testeissä on saavutettu seuraavanlaisia tuloksia:
  
Opel Vectra 1992, 		kulutus 20 % pienempi
Oldsmobile 98, 1992, 		kulutus 20 % pienempi
Nissan Maxima 1992, 		kulutus 24 % pienempi
Toyota Land Cruiser Diesel 1999,	kulutus 23,5 % pienempi
Jeep Grand Cherokee V8, 1999	kulutus 24 % pienempi
MAN 24.400 bussi, 2002		kulutus  9,6 % pienempi
Honda Accord 2.4 2003		kulutus 11,5 % pienempi
Dodge Caravan 3.3 2002		kulutus 13 % pienempi
Toyota Camry 2.4 2002		kulutus 14,2 % pienempi
Honda Civic 1.6 2000		kulutus 21,5 % pienempi
Chevy Impala 3.4 2002		kulutus 28,7 % pienempi
Ford Crown Victoria V8 4.6 1998	kulutus 24,2 % pienempi
 Hiclone-pyörrekiihdyttimiä valmistetaan kaikkien moottorien tarpeisiin. 
Pienin Hiclone on halkaisijaltaan vain 25 mm. Se on tarkoitettu 100 cm3 
nelitahtisiin pienmoottoreihin. Sarjatuotannon suurin Hiclone on halkaisijaltaan 150 mm, 
joka riittää jo suurien alusten dieselmoottoreille ja tiettyihin moottoriurheilutarkoituksiin.
 
 Puhtaammat pakokaasupäästöt
 
 Polttonesteseoksen tehokkaamman palamisen ansiosta pakokaasupäästöt voivat vähentyä 
merkittävästi sekä bensiini- että dieselmoottoreissa.
Australiassa tehdyissä mittauksissa Hiclone-pyörrekiihdyttimien 
avulla on saatu mm. seuraavanlaisia tuloksia:
 
	Bensiinimoottorin pakokaasupäästöt
	Ford Falcon V8 EFIHäkäpitoisuus tyhjäkäynnillä	60 % vähemmän
 2500 r/min	95 % vähemmän
 Palamattomat hiilivedyt tyhjäkäynnillä	30 % vähemmän
 2500 r/min	75 % vähemmän
 
 Dieselmoottorin savutusmittaus
 
Nissan Patrol GQ 4,2 ltr,uusi moottori, 		savutus	45 % vähemmän
	200 000 km ajettu moottori	savutus	55 % vähemmän
 Hiclone-pyörrekiihdytin tasoittaa moottorin käyntiääntä
Koska Hiclone-pyörrekiihdytin saa imuilman jakautumaan 
tasaisesti kaikille sylintereille, niin kaikkien sylinterien
palamistapahtumat ovat luonnollisesti samantehoisia.
Niinpä moottorin käyntiääni tasoittuu, koska epäsäännöllisesti 
epätasaiset palamiset puuttuvat.
Dieselmoottorilla tehdyssä kokeessa Hiclone-pyörrekiihdytin
vaimensi moottorin käyntiääntä jo tyhjäkäynnillä monta dB:ä.
Myös maantiellä tasaisella 80 km/h nopeudella Hiclonen
vaikutus moottorin käyntiäänen vaimentamiseksi oli
erittäin huomattava.
 
 
   
 Mitä muuta hyötyä Hiclone voi antaa?
 
 Polttonesteseoksen tehokkaampi ja tasaisempi palaminen
pitää moottorin puhtaampana ja voi saada sen kestämään
pitempään.
Epätäydellinen palaminen lisää riskiä polttonestejäänteiden
joutumisesta moottoriöljyn joukkoon. Tämä ilmiö tulee esille
korostetusti pätkäajossa ja nykivässä kaupunkiliikenteessä,
jossa äkilliset kiihdytykset ja pysäytykset sekä tyhjäkäynti 
liikennevaloissa ja ruuhkassa seuraavat toisiaan.
 
 Puhtaammat venttiilit männät ja palotilat
 Moottorin karstoittuminen on tyypillinen ongelma, jonka 
aiheuttaa kaupunkiajo ja moottorin ikääntyminen, jolloin 
öljynkulutus alkaa kasvaa. Myös EGR-järjestelmä eli pako-
kaasujen kierrätys lisää imuventtiilien karstoittumista. Tämä
ongelma tulee korostetusti esille suoraruiskutusbensiini-
moottoreissa ja dieselmoottoreissa, joiden imukanavistossa
virtaa vain ilmaa ja pakokaasujen kierrätyksen mukana noki-
hiukkasia ja muita palamisjätteitä.
Hiclone-pyörrekiihdytin pitää moottorin puhtaampana
Voimakas pyörrevirtaus, jonka Hiclone kehittää imuputkistoon,
vähentää merkittävästi karstan mahdollisuutta takertua 
imuputkiston seinämiin ja imuventtiileihin. Hiclonen ansiosta
tuloksena on puhtaampi paremmin käyvä moottori kaikissa
olosuhteissa.
 
 Moottorin tasaisempi lämpörasitus
 Ilmamäärän tasaisemman jakautuman ansiosta sylinterien
lämpörasitus tasoittuu. Tämä on huomattu erityisesti Subarun
bokserimoottorin ja pitkien 6-sylinteristen moottorien kohdalla.
 
 Miten Hiclone asennetaan?
 
 Useimpiin moottorimalleihin Hiclone-pyörrekiihdyttimen
asennus on erittäin helppo.
Irrotetaan imuputkiston letku, mitataan sen sisähalkaisija,
työnnetään sopivan Hiclone-pyörrekiihdytin letkuun siten,
että se tulee oikein päin virtaussuuntaan nähden ja pysyy
tukevasti paikallaan. Lopuksi letku kiinnitetään takaisin
paikalleen. Siinä se.
Mitään muutoksia moottoriin tai sen säätöihin ei tarvitse tehdä.
 
 Tyytyväisyystakuu
 
 Hiclone-pyörrekiihdyttimien maahantuoja Suomen Kaasutinexpertti oy
myöntää Hiclone-pyörrekiihdyttimien ostajille tyytyväisyystakuun.
Jos käyttäjä ei ole tyytyväinen Hiclonen antamaan tulokseen, hän voi
palauttaa sen 30 pv:n kuluessa toimituksesta ja saa Hiclonesta
maksamansa hinnan takaisin vain toimitus/asennuskulut vähennettyinä.
 
 Tule mukaan tyytyväisten Hiclone-käyttäjien joukkoon!
 
 
 |  |