Puh. (09) 27 10 229, fax. (09) 27 11 517, e-mail: kurki-suonio@kolumbus.fi

NOLOGY
HotWires
ProFire
PowerCore
PDA-Dyno
Nology-Silver

ITG
ITG-suodattimet
Pro-Filter
Megaflow
Maxogen
Racing
Bikes
Kiihdytystorvet

HICLONE
Hiclone

SUN AUTOMOBILE
Hyper Groud System
Hyper Voltage System

GUNSON
Colortune
Muut testerit

MILLERS OILS
Engine
Gear
Lisäaineet

MARLY
Zenox
Black Gold
Lisäaineet

TWM
Läppäkotelot

VMP AUTO
Resurs

KAASUTTIMET

RUISKUTUSLAITTEET

SYTYTYSOSAT

MUUT

TARJOUKSET

TILAUS

KAASUTINEXPERTTI



avosoluvaahtopolyesteri-
suodattimet




Bensiini- ja dieselmoottorien ilmansuodatuksen vaatimukset

Bensiini- ja dieselmoottoreissa poltetaan polttonesteen ja ilman seosta. Ilman tulee olla riittävän viileää ja puhdasta. Ilmanpuhdistimen tehtävänä on erottaa imuilmasta epäpuhtaudet siten, että ilman virtaus ei häiriinny. Ilmanpuhdistimen rakenteella ja suodattimen materiaalilla voidaan vaikuttaa puhdistuksen tehokkuuteen ja ilman virtaukseen.

Nykyaikaisten moottorien tehot ovat nousseet sellaisiin arvoihin, joihin päästiin ennen vain kilpa-autojen moottoreissa. Samalla autojen huoltovälejä on pidennetty. Monissa autoissa ilmansuodatin suositellaan uusittavaksi 30 000 - 60 000 km:n välein. Autojen käyttäjät edellyttävät, että autot toimivat koko huoltovälin, ilman että moottorin teho tai polttonesteen kulutus muuttuisi. Ilmansuodattimella on tärkeä osuus vaatimuksen täyttämisessä.

Kuitenkin epäedullisissa olosuhteissa kuten kaupunkiajossa tai hiekkapintaisilla teillä ajettaessa alkuperäinen ilmansuodatin voi tukkeutua paljon ennen normaalia ilmansuodattimen vaihtoväliä. Jos moottorilta vaaditaan jatkuvasti täyttä tehoa tuntuu ilmansuodattimen osittainenkin likaantuminen tehon heikentymisenä ja polttoaineenkulutuksen kasvuna, kuten esimerkiksi asuntovaunua vedettäessä tai urheiluautokäytössä.

Ilmansuodatuksen testaaminen

Ilmansuodattimien suorituskyvyn testaaminen laboratoriossa on erittäin vaikeaa. Erityisesti syöttää suodattimiin käytännön olosuhteita vastaavia epäpuhtauksia. Tähän asti käytössä olleet testausmenetelmät on kehitetty paperisten suodattimien testaamiseksi. Testit eivät kaikilta ominaisuuksiltaan vastaa käytännön olosuhteita, kun suodatinmateriaalina on esimerkiksi öljytty avosoluvaahtopolyesteri. Autoteollisuuden vakiotesteissä mitataan puhtaan suodattimen suurin ilmavirtaus ja suodatusteho, sekä hienolla että karkealla lialla. Lisäksi mitataan lian määrä, joka aiheuttaa tehoa hukkaavan ja polttonesteen kulutusta lisäävän virtaushäviön.

Vapaavirtausilmanpuhdistimien valmistajat ovat perinteisesti mitanneet ainoastaan suurimman ilmamäärän, jonka puhdas suodatin läpäisee. Autourheilukäytössä ilmansuodattimen huoltoväli oli yleensä niin lyhyt, ettei suodattimen likaantuminen ehtinyt vaikuttaa moottorin suorituskykyyn. Nykyään autojen virittäjät ovat muuttaneet mielipidettään, joten jopa autourheilukäytössä ilmansuodattimen suodatuskykyyn riittävän pitkään ja käyttöikään kiinnitetään eritystä huomiota.

ITG ilmansuodattimet

ITG ilmansuodattimissa on öljytty avosoluinen polyesterivaahtoelementti, joka erottaa moottorin imuilmasta epäpuhtaudet erittäin pitkien huoltovälien ajan, niin ettei moottorin teho laske eikä polttonesteenkulutus nouse. Vakiomallisiin paperisuodattimiin verrattuna ITG ilmansuodattimet kantavat 3 - 5 kertaisen likamäärän eli niillä voi ajaa 3 - 5 kertaa kauemmin kuin tavallisella paperisuodattimella! Jos imuilmassa on öljyistä dieselmoottorien pakokaasua tai moottorin kampikammion tuuletuksen tuomaa öljysumua, tukkeutuu paperisuodatin jopa uskomattoman nopeasti. Näissä olosuhteissa ITG suodattimien käyttöikä voi olla vielä pitempi paperisuodattimeen verrattuna.

Vertailutesti

Tässä testissä verrattiin saman auton kahta ero merkkistä paperisuodatinta sekä viiden valmistajan korvaavaa ilmansuodatinpanosta, joista kaksi oli varustettu öljytyllä puuvillaverkolla ja kolme öljytyllä avovaahtoelementillä. Testituloksesta ilmenee, että ITG suodatin kantaa 3 - 5 kertaisen likamäärän paperisuodattimiin verrattuna ilman merkittävää virtaushäviötä. Myös muut vaahtoelementtisuodattimet olivat selkeästi heikompia kuin ITG suodatin. Testi osoittaa, että puuvillaverkkosuodattimet tukkeutuvat jo erittäin pienistä likamääristä.



Suodatin Tyyppi Lika
g
Painehäviö
mmH2O
Mann Paperisuodatin 42,5 149
    56,7 208
AC Paperisuodatin 41,3 164
    55,1 205
K&N Puuvillasuodatin 42,0 196
    45,6 278
JR Puuvillasuodatin 24,1 204
Ramair Vaahtosuodatin 44,0 127
    76,3 202
Pipercross Vaahtosuodatin 42,4 149
    91,9 208
    102,5 236
ITG Pro-Filter Vaahtosuodatin 43,1 121
    56,4 124
    92,8 159
    109,4 197