Puh. (09) 27 10 229, fax. (09) 27 11 517, e-mail: kurki-suonio@kolumbus.fi

NOLOGY
HotWires
ProFire
PowerCore
PDA-Dyno
Nology-Silver

ITG
ITG-suodattimet
Pro-Filter
Megaflow
Maxogen
Racing
Bikes
Kiihdytystorvet

HICLONE
Hiclone

SUN AUTOMOBILE
Hyper Groud System
Hyper Voltage System

GUNSON
Colortune
Muut testerit

MILLERS OILS
Engine
Gear
Lisäaineet

MARLY
Zenox
Black Gold
Lisäaineet

TWM
Läppäkotelot

VMP AUTO
Resurs

KAASUTTIMET

RUISKUTUSLAITTEET

SYTYTYSOSAT

MUUT

TARJOUKSET

TILAUS

KAASUTINEXPERTTI
PDA-Dyno
dynamometri


Yhdistettynä kämmenmikroon PDA-Dyno:
  • Lukee OBD-pistorasiasta auton vikakoodit
  • Näyttää tärkeimpien anturien toiminnan reaaliaikaisesti
  • Piirtää moottorin teho- ja vääntömomenttikäyrät
  • Toimii lähes kaikissa autoissa, joissa on OBD-pistoke

Uutta elektroniikkaa korjaamon laadunvalvontaan

Auton moottorin suorituskyvyn mittaus näyttää selvästi auton moottorin ja sen apulaitteiden toimintatason. Moottorin tehon ja taloudellisuuden mittaus luontevasti on ollut aikaa vievää ja vaatinut suhteellisen kalliita investointeja, koska siihen on tarvittu erillinen tila rulladynamometriä varten tai yli 30 000 euroa maksava elektroninen dynamometri.

Suorituskyvyn arvioiminen pelkän koeajon perusteella on toki aina mahdollista, mutta mielipiteen esittäminen ilman lukuarvoja ei kenties aina saa asiakasta vakuuttuneeksi. Siksi korjaamoilla tulisi olla tarkka, luotettava ja vaivaton menetelmä moottorin suorituskyvyn mittaamiseksi ja huoltotyön tuloksen kaikinpuoliseksi varmistamiseksi. Se on osa korjaamon laadunvalvontaa.

Nyt markkinoille on tullut tavalliseen kämmentietokoneeseen yhdistettävä NOLOGY PDA-Dyno liitäntäyksikkö, jonka avulla voidaan lyhyellä koeajolla mitata moottorin teho ja vääntömomentti, kiihtyvyys ja bensiininkulutus. Laite sopii käytettäväksi kaikissa bensiinimoottorisissa autoissa, joissa on OBD II diagnoosiliitäntä.

NOLOGY PDA-Dyno tiedonkeruulaitteen toiminta perustuu siihen tosiasiaan, että edellä mainittujen suorituskyvyn ominaisuuksien mittauksiin tarvittavat tiedot tulevat auton omilta antureilta. Niinpä tarvitaan vain hieman uutta elektroniikkaa tulkitsemaan näitä tietoja ja tulostamaan ne haluttuun muotoon kämmenmikron näyttöruudulle.

Suorituskyky saadaan näkyviin seuraavasti: moottorin teho ja vääntömomentti, kiihtyvyysaika sekunteina halutulla nopeusalueella sekä polttonesteenkulutus.

Lisäksi NOLOGY PDA-Dyno tiedonkeruulaite lukee vikakoodit, näyttää anturien arvot, joista kahta voidaan seurata samanaikaisesti tai jopa 5 voidaan näyttää palkkeina tai analogisesti. Laitteella voidaan myös tyhjentää vikakoodit ohjausyksikön muistista, kun viat on korjattu.

Mitä sellaista moottorin tehon ja vääntömomentin mittauksella saadaan selville, joka on aikaa vievää tarkastaa muilla menetelmillä?
  • Tukkeutunut pakoputkisto
  • Ilmamääräanturin virheellinen toiminta
  • Nokka-akselin virheellinen toiminta
  • Tukkeutunut polttoaineensuodatin
  • Heikko sytytysteho
  • Vastaako auto valmistajan ilmoittamia ominaisuuksia
Mitä polttonesteenkulutuksella saadaan selville?
  • Liian suuri polttonesteenkulutus
  • Vastaako auto muita samanlaisia autoja
Mihin diagnoosipistorasioihin NOLOGY PDA-Dyna sopii?
  • SAE J1850 (VPW, PWM)
  • ISO 9141 2
  • ISO 14230 (KWP 2000)
Minkä antureiden toiminnan NOLOGY PDA-Dyno voi näyttää?
  • Kuormitus,
  • auton ajonopeus,
  • jäähdytysnesteen lämpötila,
  • sytytyksen ajoitus,
  • moottorin käyntinopeus,
  • seoksen korjaus,
  • ilmamassan virtaus,
  • imuilman lämpötila,
  • kaasuläpän asento,
  • bensiinin paine,
  • imusarjan paine ja
  • happianturit