|  | 
| PDA-Dyno dynamometri
   
 Yhdistettynä kämmenmikroon PDA-Dyno:
 
 
Lukee OBD-pistorasiasta auton vikakoodit
Näyttää tärkeimpien anturien toiminnan reaaliaikaisesti
Piirtää moottorin teho- ja vääntömomenttikäyrät
Toimii lähes kaikissa autoissa, joissa on OBD-pistoke
 Uutta elektroniikkaa korjaamon laadunvalvontaan
 
 Auton moottorin suorituskyvyn mittaus näyttää selvästi auton moottorin ja
sen apulaitteiden toimintatason. Moottorin tehon ja taloudellisuuden mittaus
luontevasti on ollut aikaa vievää ja vaatinut suhteellisen kalliita investointeja,
koska siihen on tarvittu erillinen tila rulladynamometriä varten tai yli 30 000
euroa maksava elektroninen dynamometri.
 
 Suorituskyvyn arvioiminen pelkän koeajon perusteella on toki aina mahdollista, mutta
mielipiteen esittäminen ilman lukuarvoja ei kenties aina saa asiakasta vakuuttuneeksi.
Siksi korjaamoilla tulisi olla tarkka, luotettava ja vaivaton menetelmä moottorin suorituskyvyn 
mittaamiseksi ja huoltotyön tuloksen kaikinpuoliseksi varmistamiseksi. Se on osa korjaamon laadunvalvontaa.
 
 Nyt markkinoille on tullut tavalliseen kämmentietokoneeseen yhdistettävä NOLOGY PDA-Dyno liitäntäyksikkö,
jonka avulla voidaan lyhyellä koeajolla mitata moottorin teho ja vääntömomentti, kiihtyvyys ja bensiininkulutus. 
Laite sopii käytettäväksi kaikissa bensiinimoottorisissa autoissa, joissa on OBD II diagnoosiliitäntä.
 
 NOLOGY PDA-Dyno tiedonkeruulaitteen toiminta perustuu siihen tosiasiaan, että edellä mainittujen suorituskyvyn
ominaisuuksien mittauksiin tarvittavat tiedot tulevat auton omilta antureilta. Niinpä tarvitaan vain hieman
uutta elektroniikkaa tulkitsemaan näitä tietoja ja tulostamaan ne haluttuun muotoon kämmenmikron 
näyttöruudulle.
 
 Suorituskyky saadaan näkyviin seuraavasti: moottorin teho ja vääntömomentti, kiihtyvyysaika sekunteina
halutulla nopeusalueella sekä polttonesteenkulutus.
 
 Lisäksi NOLOGY PDA-Dyno tiedonkeruulaite lukee vikakoodit, näyttää anturien arvot, joista kahta voidaan
seurata samanaikaisesti tai jopa 5 voidaan näyttää palkkeina tai analogisesti. Laitteella voidaan myös
tyhjentää vikakoodit ohjausyksikön muistista, kun viat on korjattu.
 
 Mitä sellaista moottorin tehon ja vääntömomentin mittauksella saadaan selville, joka on aikaa vievää 
tarkastaa muilla menetelmillä?
 
Mitä polttonesteenkulutuksella saadaan selville?Tukkeutunut pakoputkisto
Ilmamääräanturin virheellinen toiminta
Nokka-akselin virheellinen toiminta
Tukkeutunut polttoaineensuodatin
Heikko sytytysteho
Vastaako auto valmistajan ilmoittamia ominaisuuksia
 
Mihin diagnoosipistorasioihin NOLOGY PDA-Dyna sopii?Liian suuri polttonesteenkulutus
Vastaako auto muita samanlaisia autoja 
Minkä antureiden toiminnan NOLOGY PDA-Dyno voi näyttää?SAE J1850 (VPW, PWM)
ISO 9141 2
ISO 14230 (KWP 2000) 
Kuormitus, 
auton ajonopeus, 
jäähdytysnesteen lämpötila, 
sytytyksen ajoitus,
moottorin käyntinopeus, 
seoksen korjaus, 
ilmamassan virtaus, 
imuilman lämpötila, 
kaasuläpän asento, 
bensiinin paine, 
imusarjan paine ja 
happianturit
 |  |